Pages

Sunday 29 April 2012

apa program AdWords dan AdSense?

Salam, sy mula-mula nak bagitahu apa itu AdWords dan AdSense? Sebelum tu lihat jadual dibawah ini mungkin boleh sedikit membantu dalam memahami perbezaan AdWords dan AdSense.


AdWordsAdSense
Untuk pengiklan
Untuk penerbit
Berbayar
Percuma
Membayar
Dibayar



Jadual memberi sedikit gambaran untuk membezaan antara AdWords dan AdSense. Anda mungkin hanya mengetahui AdSense sebab kita dibayar duit. Siapa yang tak nak kan? Ok, jom kita selidik betul-betul beza antara kedua ni. Kita masuk apa itu pengiklan dan apa itu penerbit? Pengiklan adalah pihak yang mempromosikan produk atau jasanya melalui iklan (AdWords). Contohnya, anda pemilik www.chankitchen.com.my  yang ingin melakukan promosi produk melalui Google AdWords, maka anda adalah seorang pengiklan. Ok, faham? Anda juga perlu membayar kepada google setiap klik (pay per click).


contoh pengiklan-pengiklan yang terpapar melalui carian enjin google


Seterusnya, apa itu penerbit? Penerbit adalah mereka ( pemilik blog atau website ) yang menyediakan sebahagian ruang di halaman blog atau website miliknya untuk ditempatkan iklan milik pengiklan. Anda boleh tengok contoh di blog ni. Ada ruang iklan dari google bukan? Maka saya adalah penerbit dan saya juga akan dibayar oleh google.



No comments:

Post a Comment